Renault ReFactory, stare samochody dostają nowe życie!

Dbanie o środowisko jest aktualnie dużym priorytetem zarówno dla osób rządzących, jak i zwykłych obywateli. Jako społeczeństwo jesteśmy bardziej świadomi, chcemy działać proekologicznie i łagodzić negatywne zmiany w środowisku, które są skutkiem wieloletniej eksploatacji surowców i emisją zanieczyszczeń. Dążymy do gospodarki o obiegu zamkniętym – czeka nas długa droga, jednak gra jest warta świeczki. Francuski koncern motoryzacyjny Renault już podjął działania w tym kierunku i zaczął przerabiać swoje stare samochody.

Wiele przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej, nie zdaje sobie sprawy ile potencjału tkwi w starych samochodach. Można je wykorzystać – z pożytkiem dla przedsiębiorstwa, społeczeństwa i środowiska. Renault stworzył ReFactory. Jest to przestrzeń produkcyjno-montażowa, w której samochody są odnawiane, a stare części wykorzystywane w inny sposób. Ponadto, ReFactory to miejsce wspierające młodych – inkubator przedsiębiorczości. Jest to miejsce otwarte na strat-up i środowiska naukowe. Pełni on również funkcję ośrodka szkoleniowego, który chętnie dzieli się swoją wiedzą o gospodarce obiegu zamkniętego.

Cały projekt marki Renault ruszył w fabryce w Flins końcem 2020 roku, a już rok później zatrudniała 700 osób. Planowo, do 2030 roku zatrudnienie ma wzrosnąć do 3000 osób. Głównym celem ReFactory jest osiągnięcie ujemnego bilansu węglowego do 2030 roku. Renault jako jedyna firma z branży motoryzacyjnej zainwestowała w rozwój kanałów recyklingu. Francuski koncern chce nie tylko zmienić model biznesowy – chce przede wszystkim edukować i dawać przykład innym, co i jak można ponownie wykorzystać. Jest to obopólna korzyść – zarówno dla przedsiębiorcy, jak i środowiska.

Renault kieruje się czterema kierunkami działania i rozwoju fabryki ReFactory

  1. Renault chce maksymalnie wydłużyć żywotność pojazdów, przy jednoczesnym zachowaniu jak największej liczby zasobów z przepływu zużytych części i materiałów. Do 2023 roku powinny zakończyć się prace nad przekształceniem pojazdów użytkowych na pojazdy elektryczne.
  2. Przygotowuje rozwiązania dla produkcji, magazynowania i zarządzania zieloną energią. Naprawia zużyte akumulatory lub przedstawia możliwości ich ponownego wykorzystania.
  3. Optymalizuje zarządzanie zasobami dla dobra planety. Renault ponownie wykorzystuje stare części i materiały. Większość elementów po odnowieniu z powodzeniem może posłużyć jako części zamienne do innych samochodów.
  4. Promuje innowacyjność i dzieli się wiedzą.

Recykling, który się opłaca

Francuski koncern nie ma zamiaru poprzestać na jednej fabryce – już decydował się na utworzenie kolejnego zakładu ReFactory w Sewilli. Fabryka w Hiszpanii rozpocznie działalność pod koniec 2022 roku i planowo ma odnawiać ponad 10 000 pojazdów i naprawić około 1000 akumulatorów rocznie do 2025 roku.

Renault planuje mieć w 2030 roku 1,2 mld euro przychodów, ze sprzedaży wytworzonej w ramach gospodarki obiegu zamkniętego. Zmiana modelu działania fabryki umożliwiła zachowanie miejsc pracy, pomimo spadającej produkcji samochodów spalinowych w tym zakładzie. Jak widać, działania proekologiczne są dobre nie tylko dla środowiska, ale też dla ludzi. Możliwe, że za kilka lat Renault będzie masowo przerabiał stare samochody na elektryki. 

Przetwarzamy dane osobowe w celu realizacji usług i zgodnie z Polityka prywatności.

Zamknij